3 komentáře u „2025-09-10 Data týdne: Kolik bude DAC skutečně stát?

  1. Jan Hruška

    Mne by hrozně zajímala ta výnosová analýza, co by to celé přineslo za benefity a z čeho se berou a pak také popis některých provozně-technických řešení třeba u té automatické kontroly vozů, tedy něco jako WTU bez vozmistra. To si zatím nějak neumím prakticky představit.

    1. Petr Jindra

      Dobrý den, analýza výnosů se má následovně: Čím vyšší náklady, tím větší se musí nalézt přínosy, aby to vyšlo pro DAC pozitivně, neboť „DAC je krok správným směrem“. Nedělám si legraci. Vzhledem k tomu, že ty náklady nikdo nečekal tak vysoké (kolem 40 000 Eur, což zřejmě nebude finální částka, i když se pracuje na tom, aby to „se započítáním množstevních slev / úspor z rozsahu výroby vyšlo mnohem lépe“), tak Evropská komise ještě donedávna skutečně věřila, že to bude okolo těch 8 000 Eur za vůz. A protože už není možné si další přínosy/úspory vymýšlet, pracuje se v současné době na třech přínosech s „největším potenciálem“, které budeme slýchat stále častěji, totiž: 1) vyšší užitečná hmotnost vozů (?), 2) delší a těžší vlaky (?), 3) rychlejší vlaky (?). Jinak je ta Cost Benefit Analýza (CBA) prozatím tajná právě z toho důvodu, aby ji nikdo nezpochybňoval… 🙂 Z tohoto pohledu je proto tento článek poměrně odvážný.
      Pokud jde o automatickou kontrolu vozů, tam je to takový „dodatečný benefit“, či vedlejší produkt, který budou především poskytovat kamery a optická čidla v kolejišti, to jde mimo fyzické DAC, ale tak nějak se to prezentuje společně. Ty kamery se ale podle různých článků řeší např. v Německu i samostatně mimo DAC a nedávno proběhl i článek, že vyvinuli jakéhosi robotického psa, který běhá pod vagony a kontroluje i spodek vozů a podvozky lépe než člověk…

      1. Jan Hruška

        Tedy metoda zpětného inženýringu. Máme výsledky, jak to má vyjít a nyní potřebujeme najít ty správné vstupy. Tyto postupy znám. Jejich aplikace na toto je ovšem poněkud mimo realitu celé železnice a jmenované přínosy jsou bohužel z podstaty věci nereálné. Ale to půjde vyvracet celkem snadno, zde to není o pocitech, ale o fyzikálních jednotkách.
        A sny o WTU bez vozmistra mi připomínají čtení sci-fi povídek. Robotický pes… Autoři nápadů by se mohli fakt orientovat na ty povídky, tam by to sedělo.

Napsat komentář