4 komentáře u „2025-08-05 Drážní odbory v Polsku razantně vystupují proti nečinnosti vlády a ministerstva infrastruktury“
Robert Linhart
Stejné problémy jako u nás. 🙁 , silniční doprava je flexibilní a není zatěžovaná takovými „nesmysly“ jako zaplevelení infrastruktury ETCS nebo superevropským nesmyslem jako je DAC.
Jsem přesvědčen, že existují daleko významnější požadavky, kladené na železnici, které její nekonkurenceschopnost způsobují. A způsobovaly ji i dlouho předtím, než nějaké ETCS nebo DAC existovalo. Jenže železniční dopravci si v podstatě na tento stav zvykli a nyní „objevili“, že už se nebude přepravovat uhlí. Což bylo známo už před 30 lety. Bohužel se všechno řeší až na poslední chvíli, když hoří. To co dnes vozí kamiony železnice v podstatě dobrovolně odevzdala už začátkem 60. let.
hele, já Ti nevím. Myslím si, že nemáš pravdu. Objektivně se prostě rozevřely nákladové nůžky mezi módy dopravy, což bylo jen a pouze politické rozhodnutí všech vlád (a není prostě pravda, že si za to můžou nákladní dopravci sami – obchodníci na dráze fakt nejsou žádní blbci a byť třeba intermodál teď prosperuje, tak ani tam to nemají jednoduché – protože prostě existuje jeden jediný, dopravní trh, a nikoho nezajímá, jaký náklady nákladní železniční dopravci mají a jak tedy konkurují asfaltu) a třeba činnost ŽESNAD.CZ v uplynulých deseti letech byla fakticky o brždění této disproporce. Měj se.
Bohumil Pokorný
Ahoj Oldo,
já vím, že všichni, co se zabýváte nákladní dopravou, nemáte čas hledat opravdové příčiny současného stavu. Už jste si prostě zvykli. Ty nákladové nůžky se nerozevřely jen tak. Je to právě důsledek oněch nerovných podmínek. Ta legislativa a byrokracie, kterou železniční dopravci musí na rozdíl od těch silničních naplňovat, stojí hodně peněz. Nikdo si bohužel neklade otázku, proč jeden mód dopravy musí něco splňovat a druhý ne. Odlišnosti v legislativě a byrokracii by měly existovat pouze tam, kde je to dáno jinou technologií. Proč např. železniční dopravce musí mít osvědčení o bezpečnosti a silniční nikoliv? Těch rizikových situací a nehod na silnicích vzniká podstatně více než na kolejích. A já už bohužel hodně pamatuju. takže moc dobře vím, jak sami zaměstnanci nákladních dopravců (tehdy jednotné železnice) doslova vyháněli zákazníky do kamionů. Samozřejmě dnešní obchodníci jsou úplně jiná třída. Bylo by to na dlouhé povídání. A nyní poté, co odpadlo uhlí a další hromadné substráty, sklízíme ovoce. Ale nemá smysl řešit minulost, je třeba řešit budoucnost. V první řadě bychom měli být jednotní v tom, proč vlastně chceme dostat zboží ze silnice na železnici. Pokud půjde nadále jen o prostou ekonomickou soutěž bez narovnání podmínek, tak je naprosto jasné, že železniční nákladní doprava prakticky skončí a zůstanou jenom kontejnerové vlaky do přístavů (dokud se bude dovážet zboží z Asie). Jedinou možností, jak začít něco přepravovat navíc, je převzít to zboží, které přešlo do kamionů. A začít v reálu naplňovat nekonečné řeči o spolupráci železnice a silnice. V případě toho kamionového zboží je jedinou možností přeprava z vlečky na vlečku nebo levnou kombinovanou dopravu, tzn. s horizontální překládkou přepravních prostředků, kdy překládku provádí pouze sám řidič. Tomu je nakloněn i současný ministr dopravy, jen se lišíme v tom, že on vidí zase jen velká megalomanská překladiště s dlouhými přepravami po silnici. Ale hlavně MD ČR v tom nic nedělá, jen se o tom mluví. Nechci nikoho kritizovat, to je vždy jednodušší než něco konkrétního dělat. Takže dávám k zamyšlení návrh pilotního projektu, v němž by přepravy mezi dvěma vzdálenějšími lokalitami byly realizovány právě touto levnou kombinovanou dopravou ve spolupráci se silničními dopravci na obou koncích, kteří by zajišťovali svoz a rozvoz v atrakčním obvodu. Řidiči by byli každý den doma u rodiny a používat by se mohly elektrické kamiony, jejichž dojezd dnes už na takové krátké jízdy v atrakčním obvodu postačuje. Možná by na pořízení těch elektrických kamionů bylo možné žádat o dotaci z programu na pořízení elektrických vozidel z povolenek (má být snad vyhlášen příští měsíc). Myslíš, že by se takového projektu byl ochotný ujmout některý z nákladních železničních dopravců? Když si železniční dopravci nepomůžou sami, nikdo to za ně neudělá.
Stejné problémy jako u nás. 🙁 , silniční doprava je flexibilní a není zatěžovaná takovými „nesmysly“ jako zaplevelení infrastruktury ETCS nebo superevropským nesmyslem jako je DAC.
Jsem přesvědčen, že existují daleko významnější požadavky, kladené na železnici, které její nekonkurenceschopnost způsobují. A způsobovaly ji i dlouho předtím, než nějaké ETCS nebo DAC existovalo. Jenže železniční dopravci si v podstatě na tento stav zvykli a nyní „objevili“, že už se nebude přepravovat uhlí. Což bylo známo už před 30 lety. Bohužel se všechno řeší až na poslední chvíli, když hoří. To co dnes vozí kamiony železnice v podstatě dobrovolně odevzdala už začátkem 60. let.
Ahoj Bohouši,
hele, já Ti nevím. Myslím si, že nemáš pravdu. Objektivně se prostě rozevřely nákladové nůžky mezi módy dopravy, což bylo jen a pouze politické rozhodnutí všech vlád (a není prostě pravda, že si za to můžou nákladní dopravci sami – obchodníci na dráze fakt nejsou žádní blbci a byť třeba intermodál teď prosperuje, tak ani tam to nemají jednoduché – protože prostě existuje jeden jediný, dopravní trh, a nikoho nezajímá, jaký náklady nákladní železniční dopravci mají a jak tedy konkurují asfaltu) a třeba činnost ŽESNAD.CZ v uplynulých deseti letech byla fakticky o brždění této disproporce. Měj se.
Ahoj Oldo,
já vím, že všichni, co se zabýváte nákladní dopravou, nemáte čas hledat opravdové příčiny současného stavu. Už jste si prostě zvykli. Ty nákladové nůžky se nerozevřely jen tak. Je to právě důsledek oněch nerovných podmínek. Ta legislativa a byrokracie, kterou železniční dopravci musí na rozdíl od těch silničních naplňovat, stojí hodně peněz. Nikdo si bohužel neklade otázku, proč jeden mód dopravy musí něco splňovat a druhý ne. Odlišnosti v legislativě a byrokracii by měly existovat pouze tam, kde je to dáno jinou technologií. Proč např. železniční dopravce musí mít osvědčení o bezpečnosti a silniční nikoliv? Těch rizikových situací a nehod na silnicích vzniká podstatně více než na kolejích. A já už bohužel hodně pamatuju. takže moc dobře vím, jak sami zaměstnanci nákladních dopravců (tehdy jednotné železnice) doslova vyháněli zákazníky do kamionů. Samozřejmě dnešní obchodníci jsou úplně jiná třída. Bylo by to na dlouhé povídání. A nyní poté, co odpadlo uhlí a další hromadné substráty, sklízíme ovoce. Ale nemá smysl řešit minulost, je třeba řešit budoucnost. V první řadě bychom měli být jednotní v tom, proč vlastně chceme dostat zboží ze silnice na železnici. Pokud půjde nadále jen o prostou ekonomickou soutěž bez narovnání podmínek, tak je naprosto jasné, že železniční nákladní doprava prakticky skončí a zůstanou jenom kontejnerové vlaky do přístavů (dokud se bude dovážet zboží z Asie). Jedinou možností, jak začít něco přepravovat navíc, je převzít to zboží, které přešlo do kamionů. A začít v reálu naplňovat nekonečné řeči o spolupráci železnice a silnice. V případě toho kamionového zboží je jedinou možností přeprava z vlečky na vlečku nebo levnou kombinovanou dopravu, tzn. s horizontální překládkou přepravních prostředků, kdy překládku provádí pouze sám řidič. Tomu je nakloněn i současný ministr dopravy, jen se lišíme v tom, že on vidí zase jen velká megalomanská překladiště s dlouhými přepravami po silnici. Ale hlavně MD ČR v tom nic nedělá, jen se o tom mluví. Nechci nikoho kritizovat, to je vždy jednodušší než něco konkrétního dělat. Takže dávám k zamyšlení návrh pilotního projektu, v němž by přepravy mezi dvěma vzdálenějšími lokalitami byly realizovány právě touto levnou kombinovanou dopravou ve spolupráci se silničními dopravci na obou koncích, kteří by zajišťovali svoz a rozvoz v atrakčním obvodu. Řidiči by byli každý den doma u rodiny a používat by se mohly elektrické kamiony, jejichž dojezd dnes už na takové krátké jízdy v atrakčním obvodu postačuje. Možná by na pořízení těch elektrických kamionů bylo možné žádat o dotaci z programu na pořízení elektrických vozidel z povolenek (má být snad vyhlášen příští měsíc). Myslíš, že by se takového projektu byl ochotný ujmout některý z nákladních železničních dopravců? Když si železniční dopravci nepomůžou sami, nikdo to za ně neudělá.